Бунин

Выход заключительной части ремейка Half-Life на движке Source снова отложили

Вот уже тринадцать лет студия Crowbar Collective разрабатывает Black Mesa — полноценный ремейк оригинальной Half-Life на движке Source с более проработанным окружением и реалистичным геймплеем. Его заключительная часть, добавляющая уровни в мире Зен (Xen), выйти летом, но релиз перенесли на декабрь. Недавно создатели снова опечалили поклонников: последний эпизод не выйдет в этом году. Точные сроки разработчики планируют назвать ближе к релизу.

Измерение Зен планировалось добавить в Black Mesa ещё в 2012 году, когда в свободном доступе появилась бесплатная версия ремейка. Первоначально он назывался Black Mesa: Source, но по просьбе Valve третье слово было убрано из названия, чтобы геймеры не приняли проект за официальный. 5 мая 2015 года студия обновлённую версию в Steam Early Access , чтобы получить дополнительное финансирование в виде прибыли от продаж. Стоит отметить, что релиз остальной части модификации тоже неоднократно переносили: изначально разработчики нацеливались на 2009 год, но были вынуждены сделать трёхлетнюю отсрочку.

«Приносим извинения за то, что снова откладываем релиз, который вы так ждали, — написал в Steam Community ведущий разработчик ремейка Адам Энгельс (Adam Engels). — Мы изо всех сил пытались успеть к декабрю, но не смогли. Мы полностью принимаем ответственность за это. У нас уже установлен новый крайний срок, в котором мы уверены, но больше подробностей обнародуем ближе к премьере». В следующем месяце разработчики как минимум покажут новые медиаматериалы из Xen.

«Благодарим наших поклонников и тех, кто поддержал нас в Steam Early Access, — продолжил глава проекта. — Прибыль от продажи игры в раннем доступе позволила нам нанять талантливых разработчиков и начать уделять работе больше времени. Xen оказался очень большим проектом: хотя мы трудимся не покладая рук, разработка требует больше времени, чем мы ожидали».

Впрочем, есть и хорошие новости. В декабре разработчики выпустят обновление, которое улучшит производительность и привнесёт новые технические особенности, такие как эффект линз, система наслоения четырёх текстур (как в ) и улучшенное динамическое освещение, в том числе объёмные «божественные лучи» и генерацию освещения при помощи текстур «скайбокса». По словам создателей, в будущем эти нововведения помогут «лучше передать инопланетную атмосферу мира Зен». Улучшения разработчики продемонстрировали на скриншотах ниже. Последние главы выйдут только после того, когда «движок и программный код будут полностью стабилизированы».

Black Mesa

Несмотря на то, что Half-Life через год отметит двадцатилетие, а Half-Life 2 недавно исполнилось 13 лет, поклонники продолжают активно выпускать модификации для них. В октябре

Get instant access and start playing; get involved with this game as it develops.

Note: This Early Access game is not complete and may or may not change further. If you are not excited to play this game in its current state, then you should wait to see if the game progresses further in development.

What the developers have to say:

Why Early Access?

“Making a game with the scope and scale of Black Mesa is a massive undertaking. Back in 2012 we made the decision to release what we had completed up to that point, and were blown away by the community’s response, feedback, and improvements to our work. We want to keep that relationship alive and well by using Early Access as a tool for allowing our community to participate in the final phase of Black Mesa’s development.

In addition, our ambitions go beyond the original Xen chapters found in Half-Life. We have a standard of quality that we have to achieve. Early Access allows us to commit resources to bring you the remaining chapters with the quality that you expect.”

Approximately how long will this game be in Early Access?

“We currently have the first ~85% of our single player campaign completed (8-12 hours). For the last 15% we want to not only recreate it, but improve upon it to make it an enjoyable and memorable experience.

We plan to have the game out of Early Access in 2018.”

How is the full version planned to differ from the Early Access version?

“The conclusion of the single player campaign, with the addition of the Xen chapters
Final polish on the Earth-based chapters of the single player campaign”

What is the current state of the Early Access version?

“Over 8-12 hours of single player campaign. Multiplayer deathmatch and team deathmatch with 8 completely re-imagined Half-Life 1 maps on the Source Engine.”

Will the game be priced differently during and after Early Access?

“Black Mesa will be $19.99 USD during the Early Access phase. This price will not change after we move out of Early Access.”

How are you planning on involving the Community in your development process?

“We intend to work closely with our community as we complete the final portions of Black Mesa. We started out as a modding team aiming to do true justice to a Half-Life: Source port, and we won’t forget our roots.

The Black Mesa game hub and forums will be the primary points of interaction with our users. Many team members regularly browse these areas to discuss ideas with the community, and to show progress on game development. Community feedback will be sorted into groups and taken into account as we develop.

We also support Steam Workshop, and will be watching and encouraging developments there.”

Buy Black Mesa

Hope the new year started off great for everyone.

We are really happy with the progress we made this month. We wanted to show some of it off and keep the information flowing while we wrap up the last 5 chapters.

Gonarch
Our biggest effort went into getting the entirety of the Gonarch chapter arted. Now it is in the hands of our animators, who will take the artists hard work and destroy it!

Displacement/Sculpted/Arted - By Matt Young

Cinematic Physics - By Russ Briggeman

Nihilanth
No pretty pictures for this one, but we would be remiss if we didn’t mention we have made huge strides with the end boss of Xen. Our lead programmer Chetan Jaggi and lead animator Nate Ayres have worked together to build out an entire feature set of attacks, defenses, AI, as well as effects for the Nihilanth. Now we’re balancing all these features and building the planned finale. I’d normally say “more to come” but we probably won’t have any more updates on this last fight as we want to keep it a surprise for everyone.

Before and After
In October we revisited some of our released media and posted some #Blocktober dev diaries. Here is the comparison of how far these shots have come since when we first posted them (You can open the image in a new tab for better viewing). Full disclosure: I did some light Photoshop work to make them read better at size and because our sun effect is just a bit too hot in its current form.

We really enjoyed putting together the #Blocktober posts, and want to do more write ups like it in the future.

Again, hope the new year started off great for everyone! We’ll be back with more updates before launch.

Crowbar Collective

267 comments Read more

New Controller NPC (Xontrollers)

The player only encounters Controllers once in the released game. They were a good, if a bit simple, final enemy type for the Earth bound levels. For Xen, we drastically expanded their abilities, turning them into a kind of overlord or mini-boss. We don"t want to spoil everything about their new abilities -- but mind-control, telekinesis, and crystal-powered shields are just a taste of what players can expect.

Improved Vortigaunt NPC (Xorts)

These were another straightforward enemy from Earth-levels. We mostly teleported them straight onto the player and expected them to be gunned down in a few seconds. For Xen, we have worked them into a much more intelligent, emotional creature. In keeping with the original Xen, they won"t be hostile to the player by default.

Flashlight Shadows

Flashlight shadows are back! Last patch we switched to one of our new dynamic lights, but couldn’t quite solve all the issues with shadows. For Xen, the flashlight will be positioned on the player to look like it is casting from lower on your chest. This creates interesting shadows and adds to the atmosphere in dark environments while still having a usable flashlight.

Better late than never. This is a feature that"s been in other Valve games, but for some reason has been broken in Black Mesa, even from our very first mod release. No more hard-edged particle clipping!

(Notice the hard edges in the first image below)

Running With Objects

Anyone that"s tried to get the secret purple hat through Surface Tension has already begged us to enable running while holding objects. Turns out we need this for certain Xen sequences, so wish granted!

In addition to the improvements above, we have been grinding away at locking the final bits of design and arting for all our Xen levels.

While building momentum toward release, our goal is to lock down the chapters in order so that we don’t have to dedicate resources to them, and so all the subsequent chapters go faster and smoother. Here is where we are at:

Xen (~2-3 Hour Estimate)
This chapter is completely design locked, most of the art is done, and we are polishing the levels to be release ready. Left on the to-do list is merging art, polishing art, unifying skyboxes and effects across all 6 maps, optimizing maps, and finally a clipping pass.

Gonarch (~1-2 Hour Estimate)
These maps are design locked and are going through the art process. The goal is to be mostly art completed, and start in on its many animated scripted sequences in January. We learned a lot arting Xen and refined our pipeline to be more efficient going forward. There are also half the maps (3) in Gonarch as in Xen, so we got that going for us.

Interloper (~2-3 Hour Estimate)
This chapter is design complete, but needs refinement to lock the chapter. The goal is to have this chapter design locked in the next few days so that level designers and artists can start in on detailing it. Interloper is currently 6 maps.

Nihilanth (Super Secret Time Estimate)
We have started in on the core gameplay coding of the final boss. We wanted to avoid having the big boss be just a bullet sponge, so we have kept the design fluid and kept the environment interactive and dynamic. Most of the static art for this level is completed, but it still needs scripted animation set pieces.

Endgame (About 5 mins)
Endgame is locked, but needs some final animation and graphics updates. Endgame will be the last chapter we do a pass on, as it is dependant on a lot of final art from the other levels. Even in its current state we are very happy with how it plays out.

We assume most of the people reading this have already pulled the trigger on buying the game (thank you), but we do have to mention that we are 60% off for the Steam Winter Sale! Black Mesa makes a great gift for friends and family. This will be one of the last sales before we ship Xen!

Thanks for reading- we plan on having a small news update and dev blog in January. Have a great holiday!

280 comments Read more

Reviews

“This is Half-Life updated just enough to make it palatable for contemporary tastes, but not so much as to deviate from the original vision.”
YES – Kotaku

“Black Mesa Source winds up being exactly what it always promised to be – a modernised, faithful recreation of a deservedly landmark first-person shooter.”
Rock Paper Shotgun

“It"s a brilliant tribute to one of the greatest videogames ever made, and it"s also a good game in its own right.”
8/10 – Destructoid

About This Game

Relive Half-Life in this highly acclaimed, fan-made recreation.

Main Info
Black Mesa is the award winning fan-made re-imagining of Gordon Freeman"s landmark journey through the Black Mesa Research Facility. Relive Half-Life, Valve Software"s revolutionary debut, and experience the game that raised the bar for the entire game industry all over again!

Key Features
Nostalgia has never felt so fresh - Expect tremendously detailed environments, old-school tough-as-nails combat, and a gripping story with memorable characters. The all-new soundtrack, voice acting, choreography and dialogue create a more expansive and immersive experience than ever before!

Heavily updated single player experience - The over 10 hour single player experience has greatly improved from the mod release; new visuals, new voice over, updated gameplay encounters, stability changes and more. Xen is not part of the Early Access release, but will be included as a free update when it is ready.

Black Mesa Multiplayer - Fight with or against your friends, in two game modes across 10 iconic maps from the Half-Life universe including Bounce, Gasworks, Stalkyard, Undertow and Crossfire!

Custom Modding Tools & Workshop - Use the same tools as the developers! Create your own mods, modes and maps for Black Mesa and Black Mesa Multiplayer and then share your work, and subscribe to others, on the Steam Workshop!

Complete Steam Integration - Collect the full set of trading cards, backgrounds, emoticons, and achievements! Steam Cloud, Steam Workshop and partial controller support!

Run. Think. Shoot. Source..

Мы сделали релиз патча последней версии Xen Engine для всех. Если у Вас возникнут проблемы с игрой, пожалуйста, сообщите нам об этом в комментариях или . Как мы уже упомянули раньше, это важно для тестирования наших новых функций, чтобы релиз Xen был как можно более безупречным насколько это возможно. Мы, вероятно, сделаем еще один «Engine», выпущенный незадолго до того, как мы выпустим Xen, чтобы убедиться, что все работает на всех машинах. Мы хотим, чтобы релиз Xen был как можно ближе к простому выпуску контента!

Вот что в последнем патче

Апрельский патч-лист:

  • Исправлен фриз экрана и краши на картах Radeon RX 3XX 4XX 5xx!
  • Исправлено большинство динамических теней, улучшено общее качество и производительность
  • Исправлено большинство динамических огней, мерцающих на более низких уровнях качества.
  • Прочие улучшения для видеокарт Nvidia и AMD
  • Улучшение качества и совершенствование CSM
  • Исправлен CSM, не работающий на некоторых картах AMD
  • Исправлены отличительные знаки на некоторых картах
  • Исправлено размытие полноэкранного режима при использовании динамических световых меток
  • Исправлены выстрелы в головы зомби с арбалета. Теперь, когда вы делаете хэдшот зомби, используя арбалет, они больше не будут спавнить живого хэдкраба.
  • Исправлены атаки для Houndeyes
  • Добавлена текстурная прокрутка для динамических текстур-файлов cookie
  • Исправлен баг анимации tilemap в светлых текстурах cookie
  • Исправлено освещение, не работающее со старыми объектами света
  • Исправлен шейдер Phong/skin, не работающий на статических реквизитах
  • Увеличилась интенсивность и дальность света
  • Оптимизация настроек для нового отложенного освещения и теней

Исправлены известные проблемы:

  • Фонарик не имел теней. У нас есть более продвинутый план для фонарика в разработке. Об этом будет рассказано позднее.
  • Оповещение вокруг реквизита / объекта
  • MSAA обрисовывает контуры около определенных объектов. MSAA – это убийца производительности, и мы надеемся на лучшее решение для сглаживания с выпуском Xen. Чтобы удалить haloing / outline, просто отключите MSAA.
  • Динамические тени мерцали при движении динамических огней. Они должны быть полностью исправлены, но если вы их попробуете использовать: 1. Попробуйте запустить игру в оконном режиме без полей. 2. Попробуйте отключить Vsync, понизив общие настройки или полностью отключив динамические тени
  • Трафаретные тени. Мы удалили старый источник трафаретныэ тенеф. Это помогает повысить производительность и устраняет двойные тени, которые появляются во внешних средах, где используется CSM. Мы планируем использовать новые динамические огни, чтобы получить более реалистичные тени в ключевых внутренних секциях.
  • У Always Run есть проблема, когда после каждой загрузки карты вы должны нажать «shift», чтобы функция работала. Мы будем исправлять это для Xen.
  • Очертания вокруг оружия. Если вы быстро перемещаете экран в областях с использованием динамических огней, вы можете увидеть небольшие очертания вокруг вашего оружия. Это очень минимально, и мы будем изучать его.